Wat is een goede titel voor op je website?
Op je salespagina en elke andere pagina gebruik je ze. Titels. En niet te vergeten koppen. Maar wat is nou een goede titel en waar moet je op letten? Er zijn een aantal dingen waar je rekening mee moet houden. En vanuit de neuromarketing zijn er een aantal dingen waar je rekening mee kunt houden. Hierdoor speel je perfect in op het brein van jouw ideale klant. En loods je ze veel gemakkelijker door je salespagina, of welke pagina dan ook, heen.
De lezer stoppen
Met jouw titel wil je je ideale klant stoppen. Je wil de aandacht grijpen en daarmee haar overtuigen om de eerste zin van je tekst te gaan lezen. Als hier namelijk al afgehaakt wordt, gaat de rest van de tekst ook niet gelezen worden. En blijft het bij snel er doorheen scrollen.
En dat is niet wat je wil!
Wat is een goede titel?
Er is geen definitie voor een goede titel. Sterker nog, het hangt af van de situatie. En ik kan je vertellen dat die situatie ook nog eens aardig complex ligt. Het heeft namelijk te maken moet hoe jouw ideale klant de beslissing neemt. En dit hangt weer af van wat voor type product of dienst het is.
Maar wat moet je dan op letten?
Er wordt op dit moment aardig veel geschreven over titels door copywriters of mensen die denken dat het nodig is om er iets over te zeggen. Zo wordt er bijvoorbeeld nu wel eens gezegd dat je een lekkere creatieve titel moet gebruiken. En wat je vooral niet moet doen is dingen schrijven als “herken jij je hier in?”. Waarom? Tja, dat durf ik je niet te zeggen. Want in alle eerlijkheid ben ik het daar niet mee eens en de neuromarketing ook niet.
Wanneer we iets gaan kopen willen we maar één ding en dat is duidelijkheid.
Als je dan op een website komt met allemaal gekke titels die helemaal niks zeggen, scroll je gewoon overal aan voorbij. Ons brein wil namelijk herkenning. Ook wanneer we op een websitepagina komen. Het is niet voor niets dat heel veel webshops op elkaar lijken.
Maak de titels daarom niet te ingewikkeld en niet te lang. Probeer er ook een verlangen of pijn in te stoppen waar je ideale klant zich in herkent. Daarnaast moet je titel of kop zo concreet mogelijk zijn en iets zeggen. Een voorbeeld: iedereen wil iets veranderen. Alleen als je niet benoemd wat er veranderd gaat worden, heeft je ideale klant geen idee waar jij het over hebt. Houd het ook simpel en misschien zelfs wel saai. Anders haakt het brein van je ideale klant namelijk af!
Wil jij meer van dit soort tips?
Elke maand, soms 1 keer en soms 2 keer, schrijf ik een NeuroBites. Hierin leer ik je hoe je neuromarketing kunt toepassen in de teksten van je website. Schrijf je hieronder in en leer elke maand nieuwe dingen, zodat jij de conversie van je websiteteksten verhoogt!